Rock Home Partnereknek
2021. December
A hatályos jogszabályok alapján minden ingatlanközvetítő vállalkozásnak (egyéni vállalkozó is!) kötelező pénzmosási szabályzattal rendelkeznie a működés megkezdését követő 90 napon belül.
Ezt minden vállalkozás CSAK ÖNÁLLÓAN tudja intézni, ezért összeszedtük a lehető legrövidebben, hogy mi a teendő:
2 alapfeladat:
- pénzmosási szabályzat elkészítése
- ún. „kijelölt személy” bejelentése
Pénzmosási szabályzat elkészítése
- ajánlott aktuális ingatlanközvetítői típusszabályzat letölthető innen: https://pei.nav.gov.hu/tipusszabalyzatok/tipusszabalyzatok
- ez egy doc file, fel kell tölteni adatokkal, cégszerűen aláírni (!), a dátumot se felejtsd el;)
- KIJELÖLT SZEMÉLY az, aki esetleges szabálytalanság esetén bejelentést tehet a hatóságnál, kitöltendő külön a Pmt. és a Kit. szerint (lehet ugyanaz a személy, őt külön is be kell jelenteni ld. 2. pont)
- 2020.01.01. UTÁN alapított vállalkozásoknak KÖTELEZŐ pénzmosási szabályzatot jóváhagyásra küldeni a hatóságnak, CSAK elektronikusan adható le, ügyfélkapuval rendelkezőknek, itt: https://epapir.gov.hu
- A hatóság 45 napon belül jóváhagyó határozatot hoz, vagy módosításra szólít fel.
- 2020.01.01. ELŐTT alapított vállalkozásoknak NEM kell jóváhagyásra küldeniük a szabályzatot, de annak lennie KELL
Kijelölt személy bejelentése
- csak cégvezető, vagy alkalmazott lehet
- mindenkinek KÖTELEZŐ bejelentenie az ÁNYK-n keresztül (Általános Nyomtatványkitöltő), nyomtatvány (VPOP_KSZ17) és kitöltési útmutató: http://nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok/nyomtatvanykitolto_programok_vam/VPOP_KSZ17.html
- a nyomtatvány leadásakor kapott válaszüzenetben lesz egy 6-JEGYŰ KÓD, ez kell a folytatásban minden ügyintézéshez pl. változásbejelentés, jól őrizd meg
Ha van rá lehetőséged kérd könyvelő segítségét 😉
A szabályzatot ZÁRT helyen kell tárolni kinyomtatva, vagy elektronikusan, de CSAK cégvezető, vagy arra jogosult férhet hozzá. Mindig „kéznél kell”, hogy legyen az ügyfélátvilágítást végző kollégák számára, egy esetleges felügyeleti ellenőrzés során azonnal kérhetik, sőt ügyfél is kérheti, ha szeretne meggyőződni arról, hogy szabályosan jártunk-e el az átvilágítása során.
Bármely VÁLTOZÁST mindig be kell jelenteni 5 NAPON BELÜL.
A hatóság általában első körben kérdőíves online ellenőrzést tart, azaz e-mailen bekérik a szabályzatot és a kijelölt személyt bejelentő iratokat. Helyszíni ellenőrzés azonban bármikor lehet és a hatóságnak a felszólításon túl azonnali bírságolási joga van.
Menetrend
- ügyfélkapu/cégkapu regisztráció
- típusszabályzat mentése és kitöltése a saját vállalkozásra
- ha 2020.01.01. előtt alapított vállalkozás: saját pénzmosási szabályzat elkészítése, archiválása
- ha 2020.01.01. után alapított vállalkozás: saját pénzmosási szabályzat leadása e-papíron jóváhagyásra a hatóságnak
- ÁNYK letöltése, JAVA telepítése
- kijelölt személy bejelentése az ÁNYK-n keresztül
- minden iratot archiválni, szabályzatot zárt helyen őrizni
Összefoglalva,
minden ingatlanközvetítéssel foglalkozó vállalkozásnak saját felelőssége a pénzmosási szabályzat elkészítése, mindenkori aktualizálása, az esetleges változások és a kijelölt személy bejelentése.
Kérdéseitekkel forduljatok hozzánk bizalommal.
Ezt a tájékoztatót a lehető leggondosabban állítottuk össze, a tévedés jogát azonban még így is fenntartjuk.